Reageer op: Vrijwilligers voor maaltijdzorg

Joris SijmonsJoris Sijmons
Bijdrager

Vanuit HOGEVIJF (OCMW Hasselt) staat in het woonzorgcentrum steeds ‘de senior centraal’; een leuze die beleid regelmatig open communiceert in kader van procesverbetering/-evaluatie. Dit maakt dat alle diensten hun werking hierop trachten af te stemmen. Vanuit open communicatie, aftoetsen van de persoonlijke visie met beleid én een beleid dat pro-vrijwilligers is, wordt een vrijwilliger aanschouwd als een verrijking; geen vervanging. De dienst én woonzorgcentrum moet verder kunnen bollen zonder vrijwilligers. Bij ons worden ze dus eveneens ingezet voor logistieke taken – indien hij of zij hiervoor kiest: maaltijden uit de maaltijdkar haren, brengen naar de bewoner, voorbereiden en indien een vrijwilliger dit wilt; eveneens eten geven bij bewoners ZONDER slikproblemen. (=B2 handeling, dacht ik). We trachten zoveel mogelijk te kijken ‘naar wat de vrijwilliger graag wil betekenen voor de senior’. Ik heb de sjans dat de organisatie hierin mee is. In praktijk is het niet steeds hét meest populaire vrijwilligerswerk, maar er zijn sjatten van patatten die het reeds doen en die genieten er volle teuge van!

Het is zelfs tégen de vrijwilligerswet in (wat uiteindelijk wettelijk afdwingbaar is).

Vanuit vrijwilligersperspectief helemaal eens met Ria; dit voel ik ook bijna dagelijks aan. Een bittere pil, maar uiteindelijk blijft het belangrijk dat we belangenbehartigers zijn voor ‘het vrijwilligerswerk’ en iedere ‘vrijwilliger’. Sensibiliseren, logisch verstand aanspreken, zwart-wit en tegelijk grijs kijken zijn key-points. Maar je staat sterk in de schoenen voor anderen. Probeer misschien het boerenverstand en de spiegel met je beleidsmedewerker zijn/haar persoonlijke vrije tijd op te zetten in een volgend debat? Hoe zou hij/zij zich voelen, in een organisatie die vrijwilligers inzet als ‘goedkoop’ alternatief?

Het lijkt me dat je eerst je top dient tot inzage brengen, en vanuit hier je subniveau dient aan te spreken en bijeen te brengen. Maar da’s maar mijn persoonlijke klinkt-makkelijker-dan-in-realiteit-oplossing. 😊 Dit gaat voor jou een uitdagend proces zijn. Maar belangrijk blijft dat JIJ aanzien wordt als ‘het hoofd’ van de vrijwilligers en ook een brug naar boven bent.

Succes ermee!