Reageer op: Vrijwilligers voor maaltijdzorg

Ria De BoelRia De Boel
Bijdrager

Dag Nele,

Ik vind je principes net heel gezond én meer dan ooit noodzakelijk om te blijven toepassen. Net nu de zorg onder druk staat en er vaker naar vrijwilligers wordt gekeken om zelfs structurele problemen mee op te lossen, is het een taak van jou om je vrijwilligers en hun mogelijke taken te verdedigen en zuiver te houden. Als je dit niet doet, worden je vrijwilligers onbetaald personeel ==> negatief imago ==> geen aantrekkingskracht meer ==> geen vrijwilligerswerking meer. Je sterkte en die van je vrijwilligers(-werking) zit net in het complementaire karakter; ondersteunende taken + extra tijd, aandacht en warmte voor de bewoners. Een ‘cadeautje’ van de vrijwilliger voor personeel en bewoners.

Old-fashion? …  Jezelf de vraag stellen ‘of je nog de juiste dingen doet’ en deze juiste dingen bewaken wordt beschouwd als een belangrijke en terugkerende beleidsopdracht. Lijkt mij zeker niet old-fashion; eigenlijk kan je directie niet anders dan je hiervoor een pluim te geven. 😉

By the way, ik werk niet in een WZC maar coördineer de vrijwilligerswerking voor de 5 Genkse lokale dienstencentra. Niet helemaal vergelijkbaar dus; maar ook hier komt je basisvraag al wel eens op tafel te liggen.

Ria