Reageer op: Cafetaria / kassabeheer door vrijwilligers

Over Lokaal Vrijwilligen Forums Intern vrijwilligersbeleid Cafetaria / kassabeheer door vrijwilligers Reageer op: Cafetaria / kassabeheer door vrijwilligers

Jan VerdéeJan Verdée
Sleutelbeheerder

Hier vind je een reactie van Nele Stevens van OCMW Sint-Gillis-Waas:

Beste collega’s

Onze cafetaria wordt op 5 vaste dagen bemand door personeel. Op maandag en donderdag zou de cafetaria gesloten zijn.

Maar om onze bewoners en bezoekers tegemoet te komen, werd 2 jaar geleden besloten om voor deze 2 dagen vrijwilligers in te zetten.

De vrijwilligers staan telkens per 2. Eén ervan is verantwoordelijk voor de kassa op dat moment. Hij/zij ontvangt, telt aan het einde van de dag de kassa en stopt het geld in een enveloppe in een brievenbus met slot, t.a.v. de fin. dienst.

De andere vrijwilliger assisteert bij het bedienen, afruimen, afwassen, bewoners helpen die slecht te been zijn, …

Ik maak een planning op voor een half jaar, zodat de vrijwilligers hun vrijwilligerswerk en privéleven tijdig kunnen regelen. Indien ze op een bepaalde datum niet kunnen vrijwilligen, zoek ik eerst een vervanger (vrijwilliger).

Als er geen vrijwilliger beschikbaar is, sluiten we de cafetaria wel, want we zien het als een surplus.

Wij hebben ook de afspraak gemaakt om het personeel op de andere dagen nooit te vervangen door vrijwilligers.

Het gebeurt wel dat op drukke dagen een vrijwilliger wordt ingezet om te ondersteunen.

Het cafetariapersoneel is verantwoordelijk voor de stocktelling en de bestelling van drank, chips, etc. Zij zorgen er ook voor dat op de vrijwilligersdagen voldoende voorraad aanwezig is.

1 keer per jaar is er een overleg met de cafetariavrijwilligers, de coördinator van de facilitaire diensten en mij (coördinator vrijwilligerswerk).

Op vraag van de vrijwilligers of als er speciale mededelingen vanuit de organisatie zijn, kan een extra overlegmoment gepland worden.

Vriendelijke groeten

Nele Stevens
vrijwilligerscoördinator

thuiszorgmedewerker

03 202 80 28, nele.stevens@sint-gillis-waas.be