Reageer op: vrijwilligers en/of personeel in de cafetaria van het WZC

Over Lokaal Vrijwilligen Forums Vrijwilligerswerk vs betaalde jobs vrijwilligers en/of personeel in de cafetaria van het WZC Reageer op: vrijwilligers en/of personeel in de cafetaria van het WZC

Margot MysMargot Mys
Bijdrager

Beste Nele,

Wij hebben binnen ons OCMW een soortgelijke werking. De cafetaria werd opengehouden door een deeltijdse werkkracht. Op vraag van bewoners en bezoekers om de cafetaria 7dagen op 7 open te hebben, werd ook bij ons gekozen voor aanvulling door vrijwilligers. Naast het openhouden en proper houden van de bar, is de betaalde kracht ook verantwoordelijk voor bestellingen en dergelijke. Vrijwilligers zijn enkel verantwoordelijk voor het schenken van dranken en proper houden van de toog.

Ik vind het persoonlijk, in jouw situatie, niet ok dat men vraagt om de betaalde krachten te vervangen. Bij personeelstekort wegens ziekte,  zouden ze de kracht die langdurig afwezig is toch kunnen vervangen via vervangingscontract?

In geen geval zou ik er, als vrijwilligerscoördinator, mee instemmen dat op deze manier met vrijwilligers wordt omgegaan. Als de beslissing genomen is om geen vrijwilligers in te zetten op feestdagen, dan kunnen zij ook niet ingeschakeld worden in deze situatie, ookal zou die uitzonderlijk zijn. Dat lijkt mij sterk op misbruik van die vrijwilligers. Vrijwilligers zijn dan niet aanvullend, maar vervangend. Ik twijfel of dit wel wettelijk is zelfs?

Ik begrijp dat dit voor een bestuur de “gemakkelijke” oplossing is, maar het gaat hier om een uitgewerkt beleid, gemaakte afspraken en regels, maar vooral respect voor de mensen die zich dagelijks inzetten om jullie werking te optimaliseren.

Voor mij gaat het niet zozeer om het gegeven dat een vrijwilliger het personeel niet zou kunnen bijstaan, maar wel om het terugkomen op gemaakte beslissingen in het verleden en het vervangen van betaalde krachten.

Ik begrijp jouw twijfel. Hopelijk komen jullie er snel uit.

Groeten,

Margot